Interflon & Been hydrauliek

Onlangs plaatste onze leverancier Interflon onderstaand bericht op hun website en in de nieuwskrant:

Been Hydrauliek smeert autolaadkranen met Interflon

“Technisch doen wij geen concessies”

Als je even rondkijkt zie je ze overal: vrachtwagens voorzien van autolaadkranen en containersystemen. Been Hydrauliek uit Groningen is in Noord Nederland het bedrijf dat deze hydraulische voertuigopbouwen op de gewenste vrachtwagens opbouwt, inregelt en onderhoud. Een fors karwei waar het jonge team met gemotiveerde medewerkers echter graag mee aan de slag gaan . Het reinigen en smeren van klant voertuigopbouwen gebeurt met Interflon; een van de A-merken waar het bedrijf bewust voor gekozen heeft. Geen discussie mogelijk.

Om helemaal volledig te zijn, voert Been Hydrauliek onderhoud uit aan hydraulisch aangedreven laad- en lossystemen van diverse voertuigen in vooral Noord-Nederland. Het bedrijf is hiervoor officieel dealer van Palfinger autolaadkranen en haakarmen, Palfinger Epsilon autolaadkranen en VDL Containersystemen: haakarmen en portaalarmen. Daarbij is het bedrijf volledig toegerust op het opbouwen en afstellen van de autolaadkranen op verschillende soorten vrachtwagens.

Service

De servicewerkzaamheden die het bedrijf voor de hele regio uitvoert, zijn zeer breed. Zowel hydraulisch en elektrisch als mechanisch onderhoud wordt uitgevoerd door een hecht team medewerkers. Het streven is om alle acute storingen en strandingen direct te kunnen verhelpen. Hiervoor beschikt het bedrijf over een relatief grote voorraad onderdelen welke nodig zijn om directe stilstand te voorkomen.

In 2021 werd het bedrijf overgenomen door Jan-Johan Kamstra met de bedoeling het met dezelfde passie voor te zetten. Been Hydrauliek richt zich op een bedrijfsvoering waarin techniek centraal staat maar waar modernisering en toekomstbestendigheid ook een duidelijke plaats hebben gekregen. “Je ziet dit terug in een aantal veranderingen die sinds overname hebben plaatsgevonden”, geeft hij aan. “Met bescheiden middelen hebben we bijvoorbeeld de kantine verplaatst van een gesloten ruimte op de benedenverdieping naar een grotere ruimte met uitzicht naar buiten. Dit is fijn voor de klanten maar nog beter voor de collega’s. Maar natuurlijk is er meer gebeurd.”

KWaliteit op basis van kennis

Wat Kamstra ongemoeid laat is de wijze waarop het team de diverse werkzaamheden uitvoert. Zelfstandigheid, eigenaar zijn en verantwoordelijkheid dragen voor je opdracht en bovenal ‘kwaliteit’ nastreven, zijn wat hem betreft de ankers voor de goede relaties die Been Hydrauliek in de afgelopen jaren met haar klanten heeft opgebouwd.

Peter van Dijken is verantwoordelijk voor de werkplaats en weet: “Die kwaliteit vind je op verschillende vlakken terug. De hoge kwaliteit die wij nastreven heeft enerzijds te maken met de hoeveelheid kennis en ervaring die hier beschikbaar is. Wij kennen geen standaard oplossingen. We gaan áltijd na wáár een machine wordt ingezet en hoe hij belast wordt. Autolaadkranen die twee keer per dag iets hijsen worden nu eenmaal anders belast dan kranen die volcontinu lopen te ‘stampen’ of waarvan grijpers vaak worden gewisseld. Werken in een stoffige omgeving vraagt om een regelmatige vervanging van het filterelement terwijl de heersende temperatuur allesbepalend is voor de viscositeit van de olie die je kiest. Standaard bestaat bij ons niet. Standaard onderhoud met behulp van een checklist uitvoeren kunnen er velen, maar wij kijken altijd verder naar wat de klant nodig heeft.”

A-merken

Naast kennis en ervaring is ook de kwaliteit van de gebruikte materialen en componenten een belangrijke factor in voor een goed eindresultaat. Om die reden focust Been Hydrauliek op het gebruik van A-merken. Producten van een goede kwaliteit die bovendien goed verkrijgbaar zijn en waarbij er vanuit onze leveranciers een goede service wordt verleend. Recent bijvoorbeeld gekozen voor een andere leverancier van hydrauliekslangen. Deels vanwege de kwaliteit maar ook op basis van de leveringsbetrouwbaarheid en de breedheid van het assortiment. Peter: “Het kost de nodige inspanningen om helemaal over te stappen op een ander merk, maar nu het eenmaal is doorgevoerd, profiteren we er allemaal van. De werkplaats heeft de juiste materialen onder handbereik en onze klanten producten met een lange levensduur. Weliswaar zijn A-merk slangen duurder maar deze slangen zitten vaak op plekken waar je écht niet wilt komen om een kapot exemplaar te vervangen. Dan liever wat duurder in aanschaf en vervolgens géén onderhoud meer. Uiteindelijk leidt dat toch tot lagere kosten en minder stilstand.”

Dezelfde filosofie hanteert het bedrijf bij de verschillende smeer- en reinigingsproducten van Interflon die overal in de werkplaats zijn te vinden. Het was 2008 toen Albert Steeman binnenstapte om kennis te maken. Het contact was gelegd omdat Been Hydrauliek van een klant enthousiaste verhalen had gehoord over het smeermiddel van Interflon dat hij gebruikte voor het smeren van de kraanmast. Peter: “Er is toen ooit gestart met een toolbox meeting waarin Interflon onze mensen heeft bijgepraat over de werking en het gebruik van smeermiddelen. Inmiddels gebruiken we vijftien jaar smeermiddelen als Lube EP voor het smeren van de kraanmast en een speciale variant voor de zwaar belaste kranen. In de tijd daarvóór hadden we het idee dat we al zo’n beetje álles hadden geprobeerd maar zwaarbelaste kranen in stoffige omgevingen blijven nu eenmaal een uitdaging. Interflon smeermiddelen kunnen deze omstandigheden echter probleemloos aan dus iets anders komt er niet meer in. We hebben wel eens vertegenwoordigers van andere fabricaten op bezoek, maar als ze zien dat we Interflon gebruiken zijn ze eigenlijk zo weer weg.”

Eigen ‘Interflon’ kast

Het gebruik van de Interflon smeermiddelen is inmiddels zo ver doorgevoerd dat de Palfinger- autolaadkranen af fabriek zijn gesmeerd met Interflon. Dat scheelt bij de opbouw veel werk omdat het niet nodig is de kraan te reinigen van een ander smeersysteem voordat hij wordt voorzien van Interflon smeermiddelen. Daarnaast verkoopt Been Hydrauliek de smeermiddelen aan haar klanten die zelf het smeertechnisch onderhoud verzorgen. Peter: “Wel zo makkelijk. Interflon producten kun je namelijk alleen in grotere hoeveelheden inkopen en dat is niet voor iedere klant weggelegd. Daarom doen wij dit en kunnen zij losse producten weer bij ons afnemen. Hiervoor hebben we een aparte kast ingericht die Interflon volledig heeft gefaciliteerd.

Voor de meeste klanten die niet zelf smeren – om welke reden dan ook – verzorgen wij het smeertechnisch onderhoud. En uiteraard ook met Interflon. We denken erover om dat eventueel als aparte dienst op te zetten. Dat klanten hier met hun vrachtwagens komen. Even pauze nemen met een bakje koffie en dat wij in die tijd hun kraan smeren. Onze klanten worden ontzorgd en het smeertechnisch onderhoud wordt gegarandeerd.

Goede relatie

Naast het feit dat Been Hydrauliek erg tevreden is over de Interflon producten, is Kamstra dit ook over de relatie tussen beide bedrijven. “In het noorden houden we van een open, directe relatie en dat is met Interflon zeker aan de orde. We kunnen alles vragen, ze geven een eerlijk antwoord en staan ook altijd voor je klaar.”

Albert Steeman herkent zich in de woorden van Kamstra en voegt toe: “Voor Interflon is het bovendien prettig om met een klant samen te werken die smeertechnisch onderhoud serieus neemt. Dat betekent dat er discussies kunnen worden gevoerd over de juiste oplossing voor een specifieke toepassing. Niemand weet alles, maar met elkaar weten we heel veel. En niet onbelangrijk: het contact is oprecht en persoonlijk. De basis voor een goede technische oplossing én werkgeluk voor alle partijen.”

Lees het orginele bericht op de website van Interflon: https://interflon.com/nl/news/been-hydrauliek-smeert-autolaadkranen-met-interflon